Mange mennesker har nok oplevet det enormt trælse, at man pludselig hører mærkelige lyde fra bilen, mens man er ude at køre, og af den ene eller anden grund sætter den ud, så man ikke kan komme videre.

Det er utroligt ubelejligt, for det er jo de færreste mennesker, der bare kører for sjovt, da man så bruger brændstof, og man slider på bilen, og chancen for ulykker er stor – men selv i de situationer satser man jo på en køretur uden problemer.

Moderne biler kan næsten fortælle chaufføren, hvad der er galt, og andre gange må man selv ud under hjelmen og finde ud af, hvor problemet ligger.

I visse tilfælde kan man så fikse det minimalt på stedet, så man kan køre til mekanikeren eller hjem og så få bilen transporteret ud til værkstedet.

Andre gange er man bare efterladt ude på stedet og skal tilkalde autohjælp – men så begynder ventetiden.

Ventetiden på autohjælp bør have et udløb

Her er der jo forskel på, om bilen har sat ud en skøn sommerdag lige ved siden af en isbod og ned til vandet, eller man er fanget i mørket på en landevej en isnende kold vinterdag, hvor man dårligt aner, hvor man er.

Autohjælpen kan så ofte fortælle en, hvor lang tid der vil gå, før de kan komme ud til en, når man har forklaret, hvad positionen for en er sammen med bilen.

Men det er jo ikke ligesom at bestille en pizza, og der så går lidt for lang tid, før man får maden. Udebliver maden, har man måske noget i fryseren, som man kan bruge som erstatning.

Man kan sagtens vente på autohjælpen, hvis der er mulighed for et lift, eller man har travlt og venter på en lånebil.

Dog skal man kunne regne på denne tid, fordi man kalkulerer med den, ellers bør man klage.

Og eventuelt ringe efter personlig hjælp, hvor man kan låne en andens bil.